Matkultur, redigt spännande matkultur.

Idag så känns det som att jag ÄNTLIGEN har kommit in i den koreanska dygnsrytmen, då jag redan runt 24snåret kände mig lätt sugen på att krypa ner. Om det kan bero på mitt eviga skype'ande med Agnes vet jag inte, och för att undvika eventuella hot om stryk så låter jag bli att spekulera i tänkbara orsaker till min nyvunna kvällströtthet. Bara för att förvarna ev. läsare om att den här uppdateringen innehåller mycket bilder. Specifikt i det här fallet; bilder på mat. Och ja, Poyee, vi snackar Korean-grilled, again.
Först ut; Antagligen bland det topp 10 bästa, om än innehållslösaste som den amerikanska närvaron i Korea bidragit med; french toast, som i mild grad finns exakt överallt. Och antagligen alla äter det.
Dagen bjöd på en slags exotisk personalfest med faderns arbetsgrupp, och för att förstå hur jag menar med exotisk så krävs en liten förklaring om hur en koreansk restaurangmiddag ser ut. Först och främst så tycker koreaner väldigt mycket om att gå ut och äta, dom är ytterst sociala på så sätt. Dom dricker också relativt mycket, och då de flesta inte alls klarar av alkohol så blir dom alltid väldigt fulla, vilket för en svensk både är underhållande och relativt främmande, dvs supa ner sig på en restaurang på en vardag. Sen så består middagen ofta av endast kött och grönsaker, med väldigt mycket såser för att kompensera för ris-nudlar etc. Idag åt jag faktiskt för första gången ris här, vilket var en väldigt god risboll som man doppade i kimchi. Allt som allt så kan jag kort sammanfatta att min kära far har ett par rätt spännande karaktärer i sin arbetsgrupp, och med en stark positiv betoning på spännande.
Nu, om jag får äran att presentera dagens middag;
Diverse köttpannor. Bara såhär lite kuriosa, de runda sakerna till vänster på bild 2 var tydligen gristarmar. Rätt sega men goda.
Skaldjursplatta, här var det inte mycket som lockade, med undantag för bläckfisken, som en viss herre roffade åt sig illa kvickt.
Sen så bjöds det på någon slags soppa med gelatinstrimlor och krossad is. Ingen höjdare. Faktiskt det första som jag verkligen inte tyckt om. Men så är jag inte jätteförtjust i isglass helller.
Musselsoppa med tjocka nudlar, en utmärkt smakupplevelse.
Efter att man suttit och njutit av maten och diverse dryck ett tag, så är det vanligt att man går till en såkallad "Second round", en spritbar där man helt enkelt rundar av måltiden med att supa ner sig totalt. Våran second round blev tänkbart lugnare, på någon cowboy-bar påväg hem och smakupplevelsen fortsatte faktiskt även där. Barsnacks var inte bara jordnötter, utan det bjöds på torkad bläckfisk och något slags honungsbakat frökex.
Efter våran lilla, och antagligen med koreanska mått mätt inte fullt så alkoholrika second round så tackade vi av koreanerna och begav oss hemåt. Jag lyckades med det estetiska konststycket att fotografera en liknande gatubild som den jag redan lagt upp, fast nattetid. EstetarN, som min kära flickvän skulle ha sagt.
Och som distinkt avslut så lägger jag upp en liten dedikering till min lilla flickvän, och hennes skrotiga springare. Ett estetiskt underverk som säkert skulle göra braksuccé bland moppefolket i Kumla, no doubt.
Godnatt Sverige. Godmorgon Korea.
To be continued, whether you like it or not. ~

Kommentarer
Postat av: Anonym

SUUPER-trevlig läsning och vilken läcker scooter, skulle gå hem i vilken stad som helst, inte bara i Kumla!// Mulberry fan!!!

2011-08-12 @ 00:10:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0