Ännu en smula finkultur.

De senaste dagarna har varit aktiva och har faktiskt, för ovanlighetens skull, haft fullt upp. Full rulle, skulle man kunna säga på Svensson-svenska. Söndag bjöd på diverse utomhusaktiviteter, en lång och LÄTT tempererad promenad över till andra sidan floden, cirka 1 mil tur-och-retur. På andra sidan så hittade vi efter en stunds irrande fram till det område som kallas Franska kvarteren, vilket var ungefär lika intressant som att döpa om Vasastan till Spanska kvarteren bara för att det ligger 2 tapas restauranger i samma hörn (Jag vet inte om det finns tapas restauranger i Vasastan, tog det som ett helt påhittat exempel). Det var i stort sett en mindre trafikerad shoppinggata med 2-3 franska butiker samt en Franck Provost-salong, där det inprincip endast gick koreaner. Jag funderar på om vi var på fel ställe, eller om vi helt enkelt missade huvudattraktionen. Däremot så hittade vi något som faktiskt är mer familjärt än Franck Provosts överprisade schampoo:
Mina misstankar är att det är en Korean som bott i Sverige som driver det, som antagligen fått ett smärre beroende av Semlor, då det var det enda (förutom traditionella tårtbitar) typiskt svenska som dom hade att bjuda på. Varför jag tror att det är en korean är för att jag knappast tror att en svensk som flyttat till Seoul och öppnat kafé skulle ha såpass många fel i stavningar och div. grammatik som det var i menyerna. Verkar vara ett populärt ställe, även om det mest såg ut som en liten IKEA-affär.
Seouls infrastruktur och trafiklösning är ett helt under i sig, och jag skulle antagligen kunna skriva och dedikera en hel uppdatering som kretsar endast kring den. Hela logistiklösningen i den här staden är som från en annan värld om man jämför med t.ex. Sverige. Nu behöver den här främmande världen som jag nämnde inte ligga så långt bort, utan det räcker att jämföra Sverige med Italien så får man lite perspektiv på hur det ligger till. Dock så får man ta Italien X 10 för att det ska bli mer verklighetstroget. Jag besökte min kära fader på LG-Ericsson igår, och utnyttjade det fantastiska taxi-systemet här, vilket i grund och botten går ut på att taxi chaufförerna bor i taxi'n, kör dygnet runt och är extremt galna och skickliga förare (inte positivt för de övriga bilisterna...), vilket resulterar i en permanent tillgänglighet till riktigt billig taxi. 18 kronor i startavgift är inte så dåligt. Under dagen så fick vi smaka på våran del av den i internationell media mycket omtalade tyfonen Muifa, vilket resulterade i att det regnade konstant hela dagen. Läget var lite värre på Filippinerna.
Idag så fick jag äntligen sova ut, och min strävan efter anpassning till dygnsrytmen hålls ständigt tillbaka av tidsskillnaden i Sverige. Lyckades sova i ca 9 timmar, alarm på 14:00 och fick nyvaken igång ett samtal med flickvännen, och det kändes rätt konstigt att vi faktiskt hade vaknat samtidigt. Lite avslappning och en dusch senare så kom fadern hem och jagade skoningslöst ut mig på en joggingrunda, trots att jag fortfarande var lite skärrad från helgens mycket slitsamma runda i 34+. Väl hemma efter att ha sprungit ifrån de två pensionärer som jag springer med så fick jag nöjet att unna mig dagens andra dusch. Kvällen bjöd på middag extraordinaire; nämligen koreansk bbq-grillad anka, vilket bäst kan beskrivas som att man steker bacon på en panna och doppar den i dippsås och rullar in i ett löv. Definitivt mer smakrikt än köttbullar, tro det eller ej.
Nu lockar sängen och lite välförtjänad sömn, vilket faktiskt låter rätt gott??
To be continued, believe it or not  ~

Kommentarer
Postat av: Anonym

Väntar med spänning på fortsättningen......Det finns ju en "bloggare" i dig!!!!!!

2011-08-10 @ 00:13:36
Postat av: Poyee ♥

DET DÄR ÄR SÅ GRYMT GOTT! Och ja, jag gillar att läsa din blogg för att jag är så grymt jävla avis på dig!

2011-08-10 @ 01:50:17
URL: http://imaginatii0n.tumblr.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0